søndag 10. oktober 2010

Konfirmasjons kaker 2007/ First communion cakes from 2007

Et av søskenebarnene mine ble konfirmert i 2007. Som vanlig lages alle kakene av familien og jeg fikk æren av å lage to av dem. Mine planer begynner i det små, men blir fort veldig store og denne gangen hadde jeg heldivis besøk av venninnen min Claudia fra Tyskland. Hun måtte trå til for å hjelpe med marsipan kreasjoner og pynting slik at vi skulle få kakene ferdig i tide.

Den første kaken er en enkel marsipan kake der en hjerte formet sukkerbrød bunn har blitt plassert oppå den store sukkerbrød bunnen før krem og marsipan har blitt plassert over. Pynten har vi beholdt enkel med mørke- og lyseblå roser og blomster med blader, i tillegg til et sukker bilde av konfirmanten som barn. Sukker bilder kan man bestille hos bakeri og det kan brukes på de fleste kaker.

 Den neste kaken er inspirert av konfirmanten sin forkjærlighet til musikk. Han spiller gitar i bandet Allison Overdose og vi prøvde å få et litt mer rocket og musikalsk preg over sjokolade kaken for å stå i kontrast til den klassiske marsipan kaken.

Sjokolade kaken er dekt med bestemor sin sjokolade krem, sidene er pyntet med knust nonstop, og toppen er pyntet med en gitar laget av marsipan, og et sukker bilde.



Pynt slik som gitaren er noe man ofte ikke vil betale ekstra for å få i et sukker bilde. Det man da kan gjøre, slik som vi gjorde her er å finne et bilde av det du ønske å inkludere. Vi fant et bilde av gitaren med Google bilder. Så skjærer man ut en passende form i marsipan, og kan da "male" på bildet med konditor farge, eller for ekstra klare farger slik som vi har, male med Cacas sine flytende farger. Jeg bruker de flytende fargene til å male med og gele fargene til å farge krem og marsipan med ettersom de er sterkere og gir et klarere farge resultat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar