søndag 24. oktober 2010

Halloween gresskar/ Pumpkin carving

~Please note, this blog entry will only be in Norwegian as most of my English-speaking friends already knows how to carve a pumpkin. ~

Jeg har i det siste fått mange forespørsler om å lage noen "how to" innlegg. Altså innlegg der jeg viser hvordan man kan gjøre tingene selv. Nå har det vært veldig lite kakebaking av spesielle kaker i det siste så det har jeg ikke fått til ennå, men jeg tenkte jeg kunne gå litt utenom den vanlige bloggingen min bare denne ene gangen og vise litt "how to" av noe annet jeg har blitt spurt masse om, nemlig gresskar skjæring!

Jeg lærte å skjære ut gresskar når jeg var i Vancouver, Canada og feiret Halloween på et indianer reservat. Det er helt utrolig enkelt å skjære ut gresskar selv og, så fremst man er gammel nok til å håndtere en kniv, kan hvem som helst kan klare det! Jeg skal holde forklaringene korte og vise bilder av hvordan ting skal gjøres i stedet.

Først trenger du:

1 gresskar
2-3 kniver i forskjellige størrelser
1 spiseskje
1 isskje
1 penn/tusj
1-3 skåler
1 forkle
1 håndduk
1 fuktet vaskeklut
avispapir

1) Vask gresskaret slik at det ikke sitter sand igjen på utsiden. Jeg synes det er lettest å gjøre dette i badekaret slik at det blir mindre søl.


2) Tørk gresskaret med en håndduk og plasser det på et bord/arbeidsbenk dekket med avispapir. Det blir fort en del søl, og avispapir gir deg mindre arbeid etterpå. Finn frem redskapene du trenger.

3) Skjær ut et sirkel på toppen av gresskaret for å lage et "lokk". Dette skal være så stort at du klarer å arbeide med hendene inne i gresskaret. Jeg synes 15-20 cm i diameter er passe stort. Pass på når du skjærer ut toppen at du holder kniven på skrå mot midten (ca 45 grader) slik at du lokket ikke faller igjennom hullet når gresskaret er uthult. Se bilde under.



Lokket skjært på skrå:


4) Når du har løftet av lokket, slik som på bildet over begynner jobben med å renske gresskaret. Jeg starter med å fjerne innmaten som sitter fast i lokket slik at det blir helt rent. Om man kun skal bruke gresskaret til dekorasjon kan du kaste alt dette i samme skål. Om du, slik som meg, liker å bruke alt som du kan trenger du tre skåler. 1 til alle gresskar frøene, 1 til de ekle slimete trådene og alt som er "mørke" oransje, og 1 skål til det "lyse" oransje gresskar "kjøttet".


5) Begynn så å renske selve gresskaret. Jeg synes at  det er lettere å først ta ut alle frøene med hendene, for så å begynne å skrape ut med skje. Spiseskje eller isskje passer begge til dette. Du finner selv ut hvilken du foretrekker. Pass også på å jevne ut bunnen av gresskaret slik at du får en rett overflate å sette stearinlyset på etterpå.




6) Når all det myke i midten er borte kan du skylle og tørke gresskaret inni. Om du ikke skal bruke gresskaret til å lage mat hopp rett til trinn 8, om du vil vite hvordan man tar ut selve "grønnsaks kjøttet" følg med på neste trinn.




7) Se bildet over for å se hvor rent gresskaret skal være. Ta så en iskrem skje og skrap ut kjøttet fra bunnen og sidene av gresskaret. Ikke ta av toppen på gresskaret for da kan det fort hende at lokket faller igjennom toppen når du prøver å sette det på plass igjen. Man skraper ut så mye man vil. Bare pass på at du ikke skraper igjennom veggen og får et hull i gresskaret som du ikke ønsket å ha der. Jeg tar ca 1cm fra veggene. Dette kan brukes til gresskar pai, muffins, gresskar suppe ect, det finnes masse gresskar inspirerte oppskrifter på internett. Gresskar er kjempe godt og får en søt god smak etter at det er kokt, det er også fullt av vitaminer. Gresskar frøene er kjempe gode når man rister dem i steke ovnen med litt salt og olivenolje. De får da en smak av popkorn/nøtter, men er mye sunnere. Frøene er fulle av fiber, proteiner, antioksidanter, og næringstoffer som magnesium, kalium, zinc, jern og B-vitamin.

8) Når alt dette er gjort er det på tide å skjære ut gresskaret. Finn først ut hvilken side du vil ha fremme på gresskaret. Tegn så på det du vil skjære ut. Du kan enten finne et mønster som du tegner rundt, eller tegne på fri hånd. Om du velger å tegne rett på gresskaret kan det være smart å velge en penn/tusj som kan vaskes av. Om du da tegner feil kan du lett korrigere tegningen for at det skal bli riktig.


9) Ta så en kniv og skjær ut mønsteret ditt.

10) Her er veggen fortsatt ganske tykk selv etter at jeg har tatt ut en del gresskar kjøtt for å bruke til matlaging. For å få utskjæringen til å se penere ut går jeg over det samme området med en mindre kniv og skjærer på skrå inn i gresskaret for å fjerne det lyse oransje grønnsaks kjøttet som synes gjennom hullet. Selve utskjæringen tar lang tid og man må ha tålmodighet til å finskjære områder flere ganger for å få det jevnt.

11) Til slutt kan du finne frem et telys, tenne det, og sette på lokket for å nyte utskjæringen.






 HAPPY HALLOWEEN!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar