onsdag 20. oktober 2010

Gode minner/ Fond memories

Norsk:
Besteforeldrene mine har begynt å følge litt med på bloggen min. Etter å ha sett på den for første gang satt de seg ned for å ta en titt i fotoalbumene på kaker vi har laget sammen opp igjennom årene. Mens de satt og så igjennom bilder fant de disse to minnene som jeg synes må inkluderes.

Det første bildet av søskenebarnet mitt Sigbjørn, søsteren min Elise, bestemor og jeg som baker pepperkaker. Jeg er den helt til venstre i rød finkjole og matchende skaut. Man skal tidlig krøkes på bake-mote fronten! Det ser ut som jeg var ca 5-6 år da bildet var tatt.



Det koselige er at dette er akkurat slik jeg husker barndommen hos bestemor og bestefar på Reinøya. Besteforeldrene mine var alltid tilstede og lot oss drive på med alt mulig fra baking til traktorkjøring, for ikke å glemme omlaging av fjøs til en gigantisk lekestue. Den røde kjolen jeg har på meg var en del av utklednings klærne besteforeldrene mine hadde til oss. Bestemor har vært en stor inspirasjon for meg på alle områder i livet mitt, ikke minst med å ha laget verdens beste kaker. Hun har lært meg å forandre litt på oppskrifter her og der, og å pynte flotte kaker med det man har tilgjengelig.

På den neste bildet er søskenebarnene mine Astrid, Robin og Magnus, med Harry Potter Rumpeldunk kaken jeg lagde for i alle fall 10 år siden. Det var Robin sin bursdag, som vi feiret på Reinøya, og vi var alle sammen i vår egen lille Harry Potter boble på den tiden, som var grunnen til at alle vi unge elsket kaken. Jeg har ikke sett bildet på mange år, og jeg husket Rumpeldunk kaken som den fineste kaken i verden! Nå viser det seg at den absolutt ikke var det! Men jeg synes allikevel ikke at den var så altfor ille for litt rask miksing av en tenåring... Kaken er sjokoladekake med sjokoladekake tårn, grønn glasur som gress, marsipan rumpeldunk baller og seigmenn rumpeldunk spillere på saltstang "kosteskafter".



English:
I have been asked to write the blog in English as well, so that the rest of my friends have a chance to read it. I am not going to translate the entries that I have already written, but will start writing all entries from now on in both languages.

I started today's entry because my grandparents have sent me a few photos from my childhood. My grandparents started reading my blog this week, and after reading it for the first time they sat down to have a look at all the cakes we have made together throughout the years. While doing so they found these two treasures that I thought must get their own entry in the blog.

The first photo was taken almost 20 years ago. (wow, I am getting old!) It is a photo of my cousin Sigbjørn, my sister Elise, my grandmother and I making gingerbread cookies when I was young. I am the girl to the left in the bright red dress and matching headskarf. (I learned very young that it is important to be appropriatly dressed in every situatuion!) My grandmother has been a great inspiration to me in every part of my life, including baking and decorating cakes and making do with what you have got.



The nice thing about this photo is that it reflects everything that my childhood was. My grandparents, who live in the countryside, let us do everything from baking, dressing up in costumes (hence the red dress), having pet hens, driving the tractor and turning the barn into a giant playhouse with furniture and toys! I remember my childhood to be as idyllic as this photo looks.

The next photo is of my cousins Astrid, Robin and Magnus. It was taken on Robin's birthday quite a few years ago when the Harry Potter wave was at its worst and before any of the movies were made. My cousins and I LOVED the books and so for Robin's birthday I decided to make a Harry Potter Quidditch cake. It has been years since I saw this photo last, and I remembered this cake as one of the most amazing cakes I have ever made. I see now, of course, that that was not true, almost quite the contrary. Still, this cake will always be one of my favourites just because it is the first cake I ever made that "wow-ed" anyone.

The cake is a chocolate cake, with chocolate cake Hogwart house towers. Green buttercream icing as grass, coloured buttercream icing as house colours, marcipan Quidditch balls, and jellymen Quidditch players on pretzel brooms, "flying" across the cake. It would be a lot of fun to make a cake like this now because it would look completely different, but I am so fond of this one that I don't want to ruin my ideas of it by making another.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar