torsdag 23. august 2012

Sølvbryllupskake


I helgen feiret vi mamma og pappas sølvbryllup! Og vi måtte jo mimre litt om den dagen da "vi" giftet oss! (Jeg var 1 år og brudepike og syntes selv at jeg var en stor del av ekteskapet).


På bryllupsdagen var farge valget hvit og rosa. (Det skulle gjøres skikkelig på 80-tallet) Så jeg syntes at den rosa trenden burde plukkes litt opp og gå igjen på sølv bryllups kaken. Siden det var en enkel kakefest og mest familie på besøk fant jeg ut at to marsipan kaker ville bli litt for overdådig... Da ble det en marsipan kake på toppen og en sjokolade kake under.  (og jeg skal innrømme at det fortsatt var litt overdådig... ;)

Pynten ble laget for hånd, av marispan, og besto i 25 hvite roser for de årene de har vært gift, 5 hvite rose knopper for de årene de var kjærester, og en hvit og rosa påfugl. Påfuglen var mest fordi jeg hadde lyst til å eksprimentere litt...

Marsipan pynten ble børstet med hvit og sølv farget spiselig shimmer, og noen av rosene ble pyntet med spiselig glitter. Påfuglen ble også pyntet med de samme kulene som cupcakene i det forrigje innlegget.

For at både rosene og påfuglen skulle holde seg pen på kaken ble de laget 2 dager før kaken skulle settes sammen, og satt til tørk. Her står påfuglen til tørk.

  

Siden marsipan er så myk og lett og jobbe med, siger den også fort. Derfor måtte den en skje og pensel til får å holde hodet oppe til figuren var tørr. 

Etter at figurene hadde tørket var det bare å settealt sammen på de ferdige kakene. Her er marsipan kaken:





Og her er de to kakene satt sammen for å minne om en brudekake. Til et større selskap ville jeg valgt å ha to marsipan kaker sammen siden fargene da ville ha komplementert hverandre bedre, og rosene på den nederste kaken ville ha sett mer ut som fortsettelsen på påfuglens hale. Kaken er sprayet med Wilton spiselig kakespray i perle shimmer. Påfugl fjærene er festet med spiselig kake lim.



 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar