torsdag 23. august 2012

Marmor cupcakes

Da har jeg endelig startet å bake igjen, etter en altfor lang pause!

I helgen feiret vi mamma og pappas bryllupsdag, og jeg fikk en god unnskylding til å starte å bake og eksprimentere igjen.

En av bakstene denne helgen ble cupcakes. Cupcakes er kjempe spennende å lage siden man kan gjøre så mye morro med dem. Jeg har tidligere lagd Regnbue cupcakes (jeg skal få lagt inn bildene på bloggen snart), og denne gangen ble det marmor cupcakes i forskjellige farger. Fremgangsmåten er ikke så ulik, men marmor cupcakes er mye raskere å lage.

Først starter du med en helt vanlig muffinsrøre. Røren fordeles i så mage former du ønsker. Når du skal gjøre det spennende og overraske med farger slik som dette anbefaler jeg at du bruker folie former til muffinsen. De jeg brukte denne gang er sølv farget. Folie formene gjør at fargen på muffinsen ikke blir synlig gjennom papiret.

Etter at røren er fordelt og muffinsformene satt i muffinsbrettet drypper du en dråpe med konditor/kake farge på toppen av hver muffin. Jeg fortrekker Wilton eller Cakas sine farger ettersom disse er sterke og du kan bruke minimalt med farge og fortsatt få en klar farge på resultatet. Så tar du en tannpirker eller rørepinne og roter fargen forsiktig inn i røren. Ikke hold på for lenge eller så blir hele cupcaken farget og du mister marmor effekten.

 Slik skal de se ut før steking:






Fargene velger du selvsagt selv. Jeg synes det ble mer spennende av å ha forskjellige farger i cupcakene slik at du aldri vet hva du får før du smaker på den. Dette kan selvsagt også gjøres med smak i cupcakene. Jeg valgte å ha alle mine til å smake like. Smaken jeg valgte var appelsin i røra og sitron smak på kremen.







Etter steking har de hevd seg fint på midten. Dette gjør det enklere å pynte dem med krem topper. Til toppen bruker jeg Wilton sprøyte spiss nr 1B. Det er en av de store sprøyte spissene som gjør at du får et gjevnere resultat på store flater. Jeg sprøyet hvit smørkrem i en snurr som dekket hele toppen på cupcakene og strødde til slutt fargede myke tutti-frutti kuler med perle shimmer på toppen.





Yummy!

Klar til servering!

Hvilken farge har du lyst på?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar