fredag 29. juli 2011

Knappe kake/ Button cake

Norsk:
Baking har alltid vært en liten flukt fra virkeligheten for meg. Å kunne ta 2-3 timer ut av en travel hverdag og bare la tankene fly, mens man farger og former slik at alt blir som man vil ha det, har alltid vært litt av bake magien for meg. Om bare verden kunne ha formet seg like lett etter mine ønsker slik som en håndfull fondant gjør i hånda mi! Men det gjør den ikke så jeg tar til takke med et par timer virkelighetsflukt der alt blir slik som jeg vil ha det, og hvor tankene mine kan vandre uten meg.

Forrigje uken trengte jeg en sånn liten flukt. Da ble det til en kake som jeg kunne ta med på besøk til bestemor og bestefar i helgen. Siden det ikke var noen anledning, og siden jeg ikke trengte å ta hensyn til noen andre sine ønsker kunne jeg endelig prøve noe nytt som jeg har hatt lyst til å gjøre lenge! På Britt's Butikk har de en Wilton Cakes pynte form som man kan lage knapper og pynte border med, og den har jeg hatt lyst til å kjøpe lenge! Så i går løp jeg ned til byen etter jobb og passet på at den ble min! På Tilbords har de også Wilton Cakes produkter og der skaffet jeg meg en pakke med ferdig hvit fondant og en liten krukke med (spiselig) nydelig rosa perleshimmer.

Kaken i seg selv er av helt enkel sukkerbrødbunn, fylt med friske jordbær og krem, med et enkelt marsipan lokk. Jeg synes ikke det finnes bedre kake enn marsipankake med friske jordbær!

Pynten er laget med fondant. Fondant er dessverre litt smakløst, men det er et helt utrolig materiale å jobbe med, og gir derfor det peneste resultatet når man skal lage litt spesiell kake pynt. Jeg valgte å lage sløyfer i rosa og grønt. Så lagde jeg knapper i forskjellige nyanser av rosa og lilla i mange forskjellige størrelser. Fondanten er farget med Cacas gele farge, presset inn i formene og støvet med pearl shimmer i rosa eller perle hvit. Pearl shimmer brukes til å gi pynten mer glans, og til å fremheve eller dempe fargen på materiale. Jeg brukte den rosa pearl shimmeren til å fremheve rosafargen i noen av knappene. Den perle hvite shimmeren brukte jeg til å fremheve den kalde fargen i noen av de lilla knappene, men også til å dempe fargen  på den grønne fondanten som egentlig ble litt for skarp. Ved a legge over hvit pearl shimmer fikk den en lysere, mer eføy grønn farge. 

Pynten lot jeg stå over natten slik at fondanten ble hardere og da er kjempelett å feste på kaken. Vanligvis festest slikt med (spiselig) kakelim, men ettersom jeg ikke har funnet det i Tromsø ennå brukte jeg eggehvite i stedet. Når jeg pyntet kaken satte jeg også på rosa glans kuler for å lage illusjonen av tråder på siden av kaken, og som en kontrast til knappene på toppen av kaken. Jeg synes det ble litt rotete på toppen og hadde jeg skulle laget denne kaken igjen har jeg nok holdt meg til kun 2-3 store knapper på toppen og "pynte trådene" med knapper rundt på kanten.

Og resultatet? Det ble slik:









****************** <3 ******************

English:
Baking has alway been a sort of escape from reality for me. To be able to take 2-3 hours out of a busy week and just let one's mind fly while colouring and shaping materials to one's desire has always been part of why I find baking so enchanting. If only the world would shape as easily as a batch of fondant does in my hand! But seeing as it does not, when I am exhausted or upset I settle for a couple of hours of escape where I am in my own little world and can let my mind wander along without me.

Last week I needed one of those escapes. The result of my escape was a cake that I could bring to my grandparents last weekend. Seeing as I was not baking for an occasion, nor for anyone else, I could finally try out a new design that I have been dying to attempt for a while now. After work I went to town to go cake tool shopping. I found a lovely Wilton Cakes decorations mould to make buttons and borders, a pack of ready made white fondant, and gorgeous, edible, pink pearl shimmer.

The cake itself is made of white spongecake, filled with fresh strawberries and whipped cream, covered with a marcipane lid. Personally, I can not think of a more delicious combination!

The decorations are made out of fondant. Sadly, I find fondant quite tasteless, but there is no better material to work with if you want to make beautiful, and quite special cake decorations that are still edible.
I chose to make a few bows in pink and green. Then I made buttons in different shades of pink and purple, in different shapes and sizes. The fondant is dyed with Cacas jelly colour and then pressed into the mould. When the moulded decorations are taken out, they are dusted with pink or white pearl shimmer. Pearl shimmer is used to give a more lusterous colour, and to enhance or tone down the colour in the fondant. I used the pink pearl shimmer to enhance the warm pink in some of the buttons. The pearl white shimmer I used to enhance the cold tones in some of the purple buttons, but also to tone down the colour of the green fondant which had turned out too sharp for my liking. By dusting white pearl shimmer over it the colour turned a shade of pastel green, rather than clear green.

I let the decorations set over night so that the fondant grew harder and became easier to attach to the cake. When decorating I added pink shiny pearls (also edible) to create the illusion of threads hanging on the side of the cake. I also used the same pearls on the top of the cake to give a contrast to the buttons. In the end I felt that the cake became a bit too messy. If I were to make a cake like this in the future I would keep the "threads" of beads and buttons on the side and only used 2-3 large buttons on the top of the cake to bring it all neatly together.

And the result? Here it is:






2 kommentarer: